Nadine Callebaut : techniek : Olie mixed media op paneel (of andere drager)
Voor de opbouw van haar schilderijen gebruikt Nadine Callebaut traditionele technieken gecombineerd met hedendaagse materialen.
+ De basisdrager is een houten paneel (of andere drager).
Daarop brengt Nadine marouflages aan met gewassen lijnwaad en/of ongeprepareerd doek en/of bewerkt papier. De marouflages worden aangebracht met een zelfbereid zuurvrije lijm.
Met marouflage wordt het plakken van een buigzaam materiaal
(vb papier) op een onbuigzame plaat bedoeld.
Marouflages worden echter meestal op kleine stukjes van het werk uitgevoerd, men name daar, waar een dieptezicht verkregen wil worden.
Daarop komt een voorschildering en/of withoging (grisaille).
Intensere dieptewerking = tempera in combinatie met andere materialen
+ Hierop komt dan, één of meerdere marouflages van oliehoudend harslinnen –papier
+ De gezichten worden uiteindelijk geschilderd in de olie– glacistechniek.
(olie)glacistechniek = het schilderen in fijne, transparante olieverflagen waarbij de basiskleuren worden gemengd met een zelf bereid medium (transparantie) en waarbij de eigenlijke kleur op de schildering wordt bekomen (techniek Van Eyck om perspectief te bekomen = dieptezicht).
De eigenlijke schildering wordt op speciaal fresco papier gedaan (resultaat de fijne schildering= geen uitvloeiing) Daardoor zijn de gezichten zo gedetailleerd teruggegeven.
+ tussen de verschillende lagen bevinden zich verschillende materialen
(vb stoffen, linnen,..) om kleur, licht/schaduw …. te bekomen
+Als eindlaag wordt teerhars en eventueel (al dan niet gekleurd) wax-vernis gebruikt