Frans Boenders over het werk van Herman Van Nazareth
De eenheid tussen het schilderwerk en beeldhouwwerk van Herman Van Nazareth is wezenlijker dan de aanwijsbare verschillen.
Wie de geschilderde portretten uit de late jaren zestig bekijkt met hun dicht-geverfde, overschilderde gezichten, ziet meteen de samenhang met de anonieme bronzen gestalten, torsen en koppen uit de jaren negentig. Bovendien frappeert de consistentie tussen het figuratieve beeldhouwwerk van 1965 en de kleine sculpturen van vandaag.
De figuratieve sculpturen van Herman Van Nazareth zijn authentiek en consistent, maar tegelijkertijd ook discreet. Alsof de beeldhouwer begrepen heeft dat een waarachtig persoon een egoïst of individualist is, en dat het meest persoonlijke ook het meest onpersoonlijke is.
Die geniale paradox verklaart waarom wij voor Van Nazareth geseclariseerde, onttoverende iconen altijd oog in oog staan met het universele. Of met onszelf.
De beelden nu eens betogend, gesticulerend met armen, ook dansend, dan weer gebiedend, met één hand omhoog. Maar meestal zwijgend tegenover elkaar, tastend naar begrip. Of zwijgend alleen, verlangend naar inzicht en verlossing. (F.B.)
Contactinfo :
Atelier Herman Van Nazareth
(+32) 0478/56.24.23