Meer over het leven en werk van Herman Muys
Herman Muys heeft nooit de intentie gehad met klei te werken. In de jaren zestig studeerde hij Monumentale kunsten aan de Antwerpse academie en vervolgens aan het Nationaal Hoger Instituut. Met het emailleren van glasramen en de creaties van wandtapijten boekte hij zijn eerste succes. Het lot besliste echter anders over zijn toekomst. Op de academie ontmoette hij Monique Muylaert, sinds enkele decennia zijn echtgenote. Zij kreeg al snel na haar studies grote projecten aangeboden. Projecten
die ze omwille van de omvang niet alleen tot uitvoering kon brengen. Herman hielp haar en samen realiseerden ze verschillende grote monumentale keramische reliëfs. Dit was meteen zijn eerste kennismaking met klei. Uit praktische en economische overwegingen (inrichten van een atelier met toebehoren) besloot ook Herman verder te werken in klei.
Aanvankelijk onzeker, maar met een groeiende vastberadenheid koos hij voor een sculpturale vormgeving. Het gemis aan een echte keramiekopleiding, wordt goed gemaakt door experimenteren. Geleidelijk ontdekte hij de kwaliteiten en beperkingen van de materie. Decennia lang bouwde hij aan een indrukwekkend curriculum met een lange lijst van onderscheidingen, opdrachten, aankopen en tentoonstellingen. Hij ontving prestigieuze prijzen in binnen- en buitenland. Zijn beelden werden getoond op internationale tentoonstellingen en maken deel uit van verschillende particuliere en bedrijfscollecties.
Omschrijving werk
De eerste creaties maakte hij in volle klei: fabelachtige wezens met een robuuste uitstraling in een compacte vorm. Deze uitstraling kregen ze omwille van, of net dankzij een gebrek aan materiaalkennis. Een sterke vormentaal was in de beginfase prioritair : herkenbare symbolen bepalen het silhouet. Op de kleihuid worden speelse in elkaar verslingerde lijnen aangebracht, die vaak herinneren aan organische, natuurlijke vormen. Deze fabelachtige wezens spraken weliswaar zeer tot de verbeelding maar bezaten nog niet de emotionele diepgang van zijn latere werk. Met de tijd kreeg hij een beter inzicht in de mogelijkheden van klei. Het beschilderen van de kleioppervlakte was niet langer een prioriteit. Hij gebruikt de materie zelf om effecten te creëren. Met uiterst dunne kleilagen creëert hij nu holle figuren, waar de korreligheid, de rekbaarheid en de broosheid
van de klei aangewend worden om dramatiek te evoceren. Kleilagen, slechts enkele millimeter dik worden gebogen, getrokken, met scherpe messen afgeschraapt, en soms opnieuw versneden. De dunne kleilagen fragmentarisch over elkaar geschoven, broos door de gaten en de grove, korrelige structuur, zijn als een kwetsbare kleihuid die de geschiedenis van het personage blootgeeft. De Tactiele kwaliteiten nemen de overhand. Het ruwe, korrelige oppervlak ademt dramatische gebeurtenissen. De scheuren en de gaten in de dunne kleihuid vertellen een schrikwekkende geschiedenis.
Meer dan eender ander kleikunstenaar heeft Herman de kwaliteiten naar waarde weten te schatten. Met de verfijning van techniek kwam ook meer diepgang in zijn werk. Het fabelachtige maakte plaats voor de menselijke figuur, waarvan de weergave vaak eerder op de rand van het gruwelijke balanceert dan wel het sprookjesachtige van weleer benadert.
Contact :
Herman Muys & Monique Muylaert
BVBA Artworks Muys & Muylaert Haarstraat 18 2000 Antwerpen 0475 72 88 45 info@artworks.be / www.artworks.be